Amerika! - Reisverslag uit Whitefish, Verenigde Staten van Claar Hoeve - WaarBenJij.nu Amerika! - Reisverslag uit Whitefish, Verenigde Staten van Claar Hoeve - WaarBenJij.nu

Amerika!

Blijf op de hoogte en volg Claar

15 December 2014 | Verenigde Staten, Whitefish

Hey allemaal! Dit wordt waarschijnlijk een lange post, hihi. Ik beschrijf mijn dagen zo gedetailleerd mogelijk, zodat ik het later allemaal kan nalezen en opnieuw kan beleven.

Op dinsdag gingen we Bruce oppikken vanaf het vliegveldje in Lethbridge. Er is een Mall in Lethbride, dus daar zijn we even heen geweest, voornamelijk omdat Debbie problemen had met de batterij van haar telefoon. Terwijl zij bij de servicedesk van Telus werd geholpen, ging ik er zelf even op uit om te shoppen. Twee leuke shirtjes gekocht bij de American Eagle, langs een nerdstore geweest en uiteindelijk een Herschel rugzak bij de 'Below the Belt' gekocht omdat ik een grote rugzak nodig had voor Whitefish. Helemaal geslaagd, en daarna even gegeten in de Mall, Debbie japanese en ik greek. Yum!

Bruce's vlucht had vertraging, dus gingen we even de Costco in om de tijd te doden. Costco is echt een happening, beetje vergelijkbaar met de Makro in Nederland, maar net zo iconic als Walmart. Daarna nog even een Gap outlet in geweest en als afsluiter een biertje (Canadian!) gedronken bij State & Main. Daarna Bruce opgepikt en terug gereden naar Pincher en 'chicken tortilla-soup' gegeten. Echt, ik weet niet wat het is, maar waarom hebben wij geen hamburgersoup of chicken tortilla-soup!? Het is lekker! Na mijn tas helemaal in te hebben gepakt, vroeg naar bed gegaan.

Woensdagochtend zijn we om 07:00 vertrokken naar Amerrrrrrika! Een lange rit van 3,5 uur. Met de muziek van John Mayer op de achtergrond zijn we naar de grens gekacheld. Bij de grens hadden we een leuke custom guy (douane-man-persoon ?). We hadden een heel gesprek over wapens en hoe raar ik het vind als Nederlanderr dat het volkomen normaal is om in Amerika een wapen bij je te dragen. Hij zei dat het iets typisch Amerikaans is. Grappig om zo'n gesprek te hebben in real life, in plaats van in de Engelse les :)

Na de lange rit, kwamen we aan bij het Whitefish Hostel in Montana. Wauw, wat een super fijne sfeer! De eigenaren waren helemaal into organic food, dus op het menu stonden allemaal salads en smoothies. De lockers waren helemaal met stickers beplakt vanuit alle landen; Nieuw Zeeland, Australië, Groot Britannië en andere plaatsen in Amerika. Ook hadden ze een grote landkaart aan de muur hangen waar allemaal punaises in staken. Ik mocht een punaise in Nederland steken en ik was de tweede Dutchie, wooo! Ik was de enige echte gast daar, dus ik had de hele kamer voor mezelf. Score. Wat een GROOT minpunt is, is dat de drinking age in Montana 21 is. Dus geen biertje na het snowboarden. Gelukkig heb ik zo'n ongelooflijke coole auntie die bier voor me wilde halen. Na de boodschappen te hebben gedaan, ging ik nog een halve dag snowboarden in Whitefish. Helaas lag er nog niet zoveel sneeuw, dus was een groot deel van de berg nog niet geopend. Maar er waren mooie pistes. Om 16.00 sloten de liften en ging ik met de SNOW-bus terugnaar het hostel. De SNOW-bus is een gratis bus van de berg naar het centrum, superchill dus. De rest van de middag en avond heb ik veel gelezen.

De volgende dag ben ik vroeg opgestaan en ben ik naar het skigebied 'gebust'. Een liftpas had ik via het hostel gekocht voor 55 Amerikaanse dollars, dus dat was heel voordelig vergeleken met de 71 dollars. Na een paar afdalingen ontmoette ik een jongen in de lift. Zijn naam was CJ en we belosten samen een paar afdalingen te maken omdat we allebei solo waren. Samen zijn we off piste gegaan en hebben een paar mooie sprongen gemaakt :) Later bood hij me aan om een biertje voor me te halen. Prachtig! Dus we gingen naar de Summit Bar, maar toen hij met twee biertjes aan kwam lopen seinde hij naar me dat ze mijn ID wilden zien, dus dat we naar beneden moesten gaan. Ik zou hem naar beneden volgen na een minuutje, maar toen ik naar beneden ging, kwam de barman achter me aan en vroeg 'Is that other beer for you?'. Ik ontkende natuurlijk, 'Beer? What beer? No, I don't think so? But do you know where the restrooms are?' ***LEGENDARY SAVE*** Toen kwam ik CJ weer tegen en ik vond dat hij beide biertjes maar moest opdrinken bij de bar terwijl ik weer ging boarden. Ik heb werkelijk de hele dag op mijn board gestaan, zó heerlijk. Omdat er nog relatief weinig sneeuw lag, staken er allemaal takjes en stenen uit die je niet echt goed kon zien/inschatten. Er zitten nu dus een paar lelijke krasjes op in board. Aardig balen, maar aangezien ik mijn banaantjeswax heb thuis gelaten, zal ik een wax- en slijpbeurtje moeten fixen. Ik merkte toch al dat het niet zo soepel gleed als voorheen, dus het is prima :) 's Avonds heb ik weer in het hostel gechilld en een paar mokken (het was een hostel, dus geen glazen) wijn gedronken met een meisje daar, terwijl we allebei een boek lazen. Ik heb The Hungergames uitgelezen, leuk boek.

Op vrijdagochtend kwam ik moeilijk mijn bed uit. Ik besefte me dat ik weer wat geld moest opnemen en wat boodschappen moest doen, wegens het gebrek aan ontbijt en mede door mijn enorme zin in peanutbuttercups. Na een cup instant oatmeal blueberry flavor, ben ik weer met de bus naar de hill gegaan om daar vervolgens de slechtste sneeuw ooit aan te treffen. Nat en sticky en naar. Ik vroeg Debbie of ze me eerder op kon halen en zij en Bruce zouden me om 3 uur komen halen, de schatten. Ik heb de slechtste afdalingen ooit gemaakt door zeurende spierpijn in mijn benen en hopeloze sneeuw. Ik heb zelfs, tot overmaat van ramp, de poortjes bij de lift omver geboard, I mean, when does that ever happen!? Ik was er helemaal klaar mee en was blij Debbie en Bruce weer te zien. Spullen gepakt bij het hostel en ik heb per ongeluk mijn Hungergames boek omgewisseld voor een Twilight boek. Oeps. In Fernie hebben we bij Boston Pizza wat gegeten en daar mocht ik weer legaal een biertje drinken. Superchill.

Zaterdagochtend ging ik met Debbie naar het ijshockeytoernament van Cade. Debbie is hilarisch tijdens het rijden. Ze roept altijd dingen als 'WAY TO GO, BUCKSHOT!' en 'MOVE YOUR FAT ASS!' en 'JUST BOOT'ER!' (Oma, herkent u dit van Jopie? ;) ). Wordt nog leuk als ik weer bij Hank in de auto zit met rijles :-) Verder een beetje de was gedaan en 55(!) cadeautjes voor Alana ingepakt. Ik kan me niet herinneren dat wij ooit zo veel cadeautjes kregen voor kerst.

Vandaag heb ik geskyped met mijn lieve familie die Sinterkerst aan het vieren waren. Gelukkig kon ik er op deze manier een beetje bij zijn. Ik ben ook even gaan wandelen buiten. Het is zo prachtig hiernu er verse sneeuw is gevallen. Het is niet veel, maar het is zo'n 15 centimeter. Genoeg om een witte laag op de takken van de bomen achter te laten.

PLANNEN VOOR KOMENDE TIJD! Debs heeft gebeld met Alana en ik kan waarschijnlijk na Nieuw Jaar een tijdje bij haar bij de hartbewaking meelopen en operaties bijwonen. Het plan staat nog in de kinderschoenen, maar het geeft mij eventueel een kans om ervaring op te doen in de zorg. Hoe cool is dat? :D
Ook heb ik alvast 4 nachten in het hostel van Castle Mountain geboekt, van 29 december tot 2 januari. Soort Nieuwjaarplanning! Dingen die ik nog graag zou willen doen hier zijn: naar de Head Smashed In Buffalo Jump, Lake Louise & Banff, misschien Jasper National Park, nieuwe snowboardschoenen kopen en een keer het noorderlicht zien. Ook zal ik in de komende dagen hopelijk Lane ontmoeten, soort familie van mij, hij is 19 en woont hier. Misschien kan hij me een beetje wegwijs maken :)

Wat heel erg wennen is voor mij, is dat er hier in Pincher Creek totaal geen openbaar vervoer is, dus ik ben erg afhankelijk van Debbie op het gebied van transport. Omdat het voornamelijk een landbouw gebied is, heeft iedereen hier een auto en is dat vrijwel de enige mogelijkheid om ergens heen te komen. Erg verschillend met Nederland, met ons enorme spoorwegennet, bussen en fietsen.

Okay, dat was het weer. Hoe is het in Holland? X

  • 15 December 2014 - 12:16

    Noor:

    15 centimeter?! dat is net zoveel als er nu in Brixem ligt, crying. Klinkt allemaal super leuk zus! Maar kom maar snel weer terug, het is een beetje stilletjes hier ;) xxxx

  • 15 December 2014 - 17:41

    Mams:

    Klinkt goed, meiske.

    Compleet andere wereld dan Nederland, dat het zo verschillend zou zijn, daar was ik me ook niet 100% van bewust. Regel jij ook 1 cadeautje voor iedereen? Dat is wel het minste wat we kunnen doen.
    Dat wordt nog een uitdaging voor je!

    Wij nemen donderdag het besluit of we naar Brixen gaan of niet, de sneeuwverwachting is bijna % deze week en er ligt toch al bijna niets. Om nou 3 dagen te rijden om tegen kale bergen aan te kijken en met de halve wereld op een postzegel sneeuw te klooien, ik weet het niet. Houden je op de hoogte!

    Liefs daar.

    xxxx
Claar

Hey, leuk dat je op mijn reisblog bent! Ik ben Claar, een 19 jarig meisje dat niet kan wachten om meer van de wereld te zien. Hier zal ik schrijven over de reizen, klein en groot, die ik zal maken. Veel leesplezier! :)

Actief sinds 02 Dec. 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 3542

Voorgaande reizen:

03 December 2014 - 13 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: